Menu Close

ŽALIOJI EDUKACINĖ APLINKOS ERDVĖ „SAULĖS LAIKRODIS“

Lopšeliuidarželiui ,,Justinukas“ įgyvendinant Vilniaus visuomenės aplinkosauginį švietimo projektą „Mažasis gamtininkas ir laiko ratas“ teritorijoje įrengta žalioji  edukacinė aplinkos erdvė „Saulės laikrodis“, kurios tikslas skatinti vaikus ir visus bendruomenės narius domėtis bei įtvirtinti žinias apie laiko skaičiavimą suprasti ir įtvirtinti jo sąvoką, stebėti ir analizuoti gamtoje vykstančius procesus įvairiu paros bei metų laiku, suprasti laiko svarbą gamtai, tėkmę gamtoje ir žmogaus poveikį gamtai per praktinę ir žaidybinę veiklą.

Saulės laikrodžio erdvė sudaryta iš dviejų dalių. Pirmojoje dalyje 12-oje vazonų (kaip ir valandų) pasodinti augalai, kuriuos  vaikai stebėdami, analizuodami, tyrinėdami turi galimybę suprasti, atpažinti paros laiką jį siedami su augalo vegetacijos ypatumais. Įgyja žinių, kad dauguma augalų žydi šviesiu paros metu. Susipažįsta su augalų rūšimis žydinčiomis anksti ryte, vėlai vakare arba naktį. Žinias apie paros laiką įtvirtina naudodamiesi sukurta edukacine priemone „Gamtos laikrodis“.

Antrojoje dalyje augalai susodinti pagal jų vegetaciją metų laikais: pavasarį, vasarą, rudenį, žiemą. Vaikai stebėdami, analizuodami, tyrinėdami augalus turi galimybę suprasti augalų augimo cikliškumą, pasikeitimą skirtingais metų laikais. Erdvės tarpusavyje viena nuo kitos atskirtos veja ir laikrodį imituojančiomis plytelėmis. Metų laikų erdvėje, sustiprinti vaikų įspūdžiui, skatinant kūrybiškumą, įrengti keturi sekretai, kuriuos vaikai patys kuria. Aktyviai veikdami vaikai ir įstaigos svečiai turi galimybę susipažinti ir gebėti atpažinti augalus augančius įkurtoje saulės laikrodžio žaliojoje edukacinėje aplinkos erdvėje. Įgyja žinių apie augalų saugojimą. Edukacinėje erdvėje pedagogai pravedė praktines edukacines ugdomąsias veiklas: „Šešėliai gamtoje“, „Sėklytės kelionė“, „Šviesa ir tamsa“, „Augalų gyvenimo ratas“, kūrybinis pleneras „Gražiausia gėlytė ryte“, „Laikas – mūsų visata, mokysimės visada“, „Augalai – lietaus pranašai“, kūrybinės dirbtuvės „Dažymas augalais“, „Aš ir laikas“, „Saulytė nusileis, gėlytės susiskleis“, „Lauko augalai skirtingu paros laiku“, „Augalų gyvenimo ritmas“. Mokytojai pasidalino savo veiklos patirtimi – parengė edukacinių ugdomųjų veiklų aprašus/planus. Metodine medžiaga pasidalinta su  Vilniaus miesto pedagogais.

Ugdomųjų veiklų metu vaikai įgijo gamtamokslinių ir gamtosauginių  žinių, patirties. Veiklų metu vaikai, naudodamiesi pojūčiais, turėjo galimybę priartėti prie gamtos, jos reiškinių, pastebėjo gamtos pasikeitimus kiekvienu paros, metų laiku. Mažieji gamtos mylėtojai ugdėsi skaičiavimo ir matavimo gebėjimus, estetinį suvokimą. Savitai išreikė savo įspūdžius, ieškojo informacijos. Aktyviai tyrinėdami gamtinę aplinką, įvaldė tyrinėjimo būdus (stebėjimą, bandymą, klausinėjimą), mąstė ir samprotavo, darė išvadas apie tai, ką pastebėjo, atrado, pajuto, patyrė. Edukacinė gamtinė erdvė padėjo materializuoti ir modernizuoti ugdymo turinį, motyvavo ugdymo proceso dalyvius. Veiklos rezultatai sukėlė vaikų teigiamas emocijas, kurios skatina norą vėl imtis panašios veiklos. Gamtosauginis ir gamtamokslis ugdymas – nuoseklus ir nuolatinis procesas, kuris vaikams padeda pajusti gamtos harmoniją, suprasti savo veiksmų padarinius gamtai bei jų grįžtamąjį poveikį. Žalioji edukacinė aplinkos erdvė „Saulės laikrodis“ plačiai naudojama tiek įstaigos, tiek ir partnerinių ikimokyklinio ugdymo įstaigų vaikams, sudarant galimybę apsilankyti joje.

Metodinė medžiaga-planai