Menu Close

PATYRIMINĖ MUGĖ „GAMTOS VAIKAI“

Siekiant skatinti vaikų smalsumą domėtis bei  sudaryti sąlygas aktyviai tyrinėti, stebėti aplinką, eksperimentuoti, praktiškai veikti įtvirtinant metų laikų išmokimą, gamtamokslines, aplinkosaugines žinias sieti su žaidybiniais elementais, 2021 m. spalio 6-29 d. vyko Vilniaus lopšelio-darželio „Justinukas“ organizuojama  Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų edukacinė patyriminė mugė „Gamtos vaikai“. Ši veikla organizuota įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mažasis gamtininkas ir laiko ratas“. Dėl šalyje susidariusios COVID19 situacijos vykdyti patyriminės mugės tiesiogiai bendradarbiaujant su veiklos dalyviais galimybės nebuvo. Ji buvo įgyvendinama naudojant nuotolines platformas. Veikloje dalyvavo 147 vaikai,  15 mokytojų iš 6 Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų: Vilniaus „Pelėdos“ pradinės mokyklos, Karaliaus Mindaugo mokyklos priešmokyklinio amžiaus vaikai, Vilniaus lopšelių-darželių „Raktelis“, „Justinukas“, „Pilaitukas“, „Žolynas“ ugdytiniai.

Vaikai savo įstaigose naudodamiesi kompiuterine įranga žiūrėjo internetinėje knygoje pateiktą Vilniaus lopšelio-darželio „Justinukas“ komandos filmuotą edukacinę veiklą, kurioje pasakų personažai – Pepė ilgakojinė ir Karsonas, raganaitės iš pasakos „Namelis ant vištos kojelės“, žaliosios gėlininkės, kūrybiškai, per patirtines veiklas pristatė tris edukacines erdves:

  • gamtiniai tyrinėjimai, stebėjimai, eksperimentai, bandymai;
  • edukaciniai žaidimai su priemonėmis pagamintomis iš gamtinių medžiagų ir antrinių žaliavų;
  • laiko skaičiavimas ir metų laikų pažinimas „Saulės laikrodis“.

Pateiktoje vaizdo medžiagoje gamtinių tyrinėjimų, stebėjimų, eksperimentų, bandymų stotelėje, Pepė ilgakojinė ir Karsonas, naudodamiesi visais pojūčiais, įvairiomis priemonėmis lygino, tyrinėjo augančius augalus, atsižvelgdami į jų savybes, juos tikslingai grupavo, klasifikavo. Liesdami ir stebėdami augalus mikroskopo kameros pagalba, įvairių dydžių lupomis tyrinėjo, diskutavo apie augalo sandarą ir savybes, juos grupavo pagal dydį, spalvą, formą ir kitus bendrus požymius. Personažai atlikdami gamtinius bandymus, skatino vaikus atrasti tyrinėjimo, pažinimo, atradimo džiaugsmą. Žadino vaikų smalsumą ir susidomėjimą, kurie moko ilgiau išlaikyti dėmesį, lavina pastabumą, kūrybiškumą, skatina bendravimą ir bendradarbiavimą.

Siekiant skatinti vaikų patirtinę veiklą, formuotis aplinkai draugiškas vertybines nuostatas ir suteikti žinių apie ekologiją bei aplinkosaugą, raganaitės edukacinių žaidimų stotelėje paaiškino gamtinių medžiagų savybes, daiktų antrą kartą naudojimo galimybes ir svarbą. Skatino žaisti su žaislais/žaidimais pagamintais iš natūralių gamtinių medžiagų bei antrinių žaliavų:  stalo žaidimas kryžiukai (boružiukai-varliukai), stalo žaidimas kryžiukai (lapiukai-šuniukai), įvairūs edukaciniai žaislai/žaidimai pagaminti pačių vaikų, pedagogų iš antrinių žaliavų. Siekiant išugdyti vaiko gamtos tausojimo bei saugojimo įpročius raganaitės žaidimo forma įtvirtino vaikų žinias apie šiukšlių rūšiavimą. Demonstravo į kokius konteinerius, kokias atliekas mesti, suteikė informacijos apie rūšiavimo procesą, reikšmę, naudą gamtai, žmogui.

Laiko skaičiavimo „Saulės laikrodis“ stotelėje, žaliosios gėlininkės naudodamos sukurtus informaciniusinteraktyvius stendus „Metų laikai gamtoje: pavasaris, ruduo“ ir „Metų laikai gamtoje: vasara, žiema“, dėliones, QR kodą, tyrinėdamos augančius augalus žaliojoje edukacinėje erdvėje, perteikė žinias apie paros ir metų laikus, analizavo gamtoje vykstančius procesus, atkreipė vaikų dėmesį į laiko svarbą gamtai ir jos išsaugojimą per praktinę žaidybinę veiklą.

Pateiktos patyriminės mugės „Gamtos vaikai“ veiklų idėjos suteikė galimybę vaikams ugdytis praktinius įgūdžius pažinti augalus, pajusti ir sustiprinti žinias apie gamtą per įvairius pojūčius, naudojant natūralius gamtos objektus, mokytis rūšiuoti atliekas, atskleidė daiktų naudojimo antrą kartą galimybes ir svarbą. Sukurtos edukacinės erdvės, tai natūrali vizualizuota gamtos priemonė skatinanti įstaigos, socialinio partnerio, miesto bendruomenių domėjimąsi gamta, jos pokyčiais įvairiu paros ir metų laiku. Dalyviai susipažinę su edukacine medžiaga patys vykdė edukacines veiklas/pramogas savo įstaigose tematika „Gamta ir laikas“. Kūrė aprašus, nuotraukose fiksavo veiklų momentus.